Waarom het handig is als je tekstschrijver gedachten kan lezen (en wat je moet doen als dat niet zo is)

De tekstschrijver die gedachten kan lezen (Fotocredits: Gerd Altmann by Pixabay)

Tekst is iets magisch. 

Het werkt zo: je belt een tekstschrijver, je zegt: ‘Schrijf maar iets moois over mij’ en als hij of zij vraagt wat, dan zeg je: ‘Kijk maar op mijn LinkedIn-pagina’.

Dan wacht je een week. Als het een goeie tekstschrijver is twee weken. En net als je denkt ‘Waar blijft mijn tekst?’ hoor je plieng.

Nieuwe mail. Met een Word-document als bijlage. Daar is je fantastische tekst. De tekstschrijver heeft duidelijk zijn of haar best gedaan. De woorden lijken wel magnetisch, zo gretig neem je ze in je op. Je wordt helemaal warm van binnen. Dit gaat over jou en je bedrijf. Hier zitten mensen op te wachten. Dit gaan ze lezen en delen. Je gaat complimenten krijgen en nieuwe klanten. Jammer dat hij niet langer is, want serieus mensen,

Dit. Is. Magie.

En je hebt er zelf niets voor hoeven doen.

Nee, logisch, daar huur je een tekstschrijver voor in.

Die kan gedachtenlezen

Grapje. Tuurlijk niet. Was het maar waar.

Daarom moet je praten met je tekstschrijver.

En zij – of hij – met jou. Laat je uithoren en denk na over je antwoorden. Luister naar advies. Zorg dat je het beste van jezelf laat zien. En denk van tevoren na over wat je precies wilt vertellen. En tegen wie.

Want zo’n tekstschrijver is een doorgeefluik. Een open raam tussen jou en je doelgroep.

Hoe werkt het dan wel?

Je doet je huiswerk. Je verdiept je in wat je wilt vertellen en tegen wie. In wat je wilt bereiken en hoe. Als het geen parate kennis is, vraag je het aan je HR-medewerker, je compagnon, je verkoper. Je kunt het ook aan je klanten vragen, als je durft. Als je maar zorgt dat ‘uh’ niet het enige is dat je te melden hebt.

Zorg dat je antwoorden hebt

Want hoe beter de input is, hoe groter de kans dat je een tekst krijgt waar mensen op zitten te wachten. Die ze wel willen delen. Waar je complimenten mee krijgt.

En nieuwe klanten.